CV-bygger » Blogg » Hvordan skrive en CV for en jobb (8 trinn)

Hvordan skrive en CV for en jobb (8 trinn)

Oppdatert:
De fleste moderne bedrifter ber om CV når de søker jobb. Vanligvis er det nødvendig i den innledende fasen av utvelgelsen, slik at rekruttereren vurderer om det er verdt å ta hensyn til denne kandidaten. En CV sier mye om arbeidserfaring, leseferdighet, evnen til å presentere seg selv, til og med en følelse av hensikt og et ønske om å jobbe i en bestemt bedrift. Ved første øyekast ser det ut til at det er enkelt å fylle ut en CV. Det er imidlertid mange nyanser som er verdt å ta hensyn til. Derfor er det viktig å vite hvordan du skriver en CV riktig.

Hva er en CV og hva er den for?

Fortsett — er en kort introduksjon. Et dokument som inneholder grunnleggende informasjon om arbeidssted, ferdigheter, utdanning, tatt kurs. Utfylt i skriftlig eller trykt form. Det andre alternativet er mer å foretrekke, siden det ser pent ut, og det er mer praktisk for arbeidsgiveren å studere det.

Mange organisasjoner krever CV fra kandidater, dette er spesielt viktig for seriøse stillinger. Ved å studere dokumentet, gjennomfører rekruttereren et innledende utvalg, og bestemmer allerede om han skal sende kandidaten til neste trinn. Derfor er det viktig å være oppmerksom på riktig og kompetent utfylling av spørreskjemaet. For seriøse stillinger er de minste nyansene viktige. Selv en enkel skrivefeil kan fortelle at søkeren er uoppmerksom, uforsiktig.
CV kan sendes inn personlig eller sendes på e-post. Hvert selskap har sine egne krav til kandidater, som bør studeres på forhånd. Dette inkluderer:
  • Krav til utdanningsnivå.
  • Evne til å jobbe overtid og reise.
  • Hvor kompetent er kandidaten til å besette ønsket stilling. Har han nok erfaring?
  • Tilsvarer personlige egenskaper arbeid i den valgte spesialiteten.

Derfor må du forstå hvordan du skriver en CV slik at sannsynligheten for å få en stilling er størst. For å gjøre det lettere for rekruttereren å navigere i egenskapene til søkeren, fylles CV-en ut i henhold til visse regler. Det er også allment aksepterte krav som det er ønskelig å forholde seg til.

Regler for å lage en CV

Sammendrag — en effektiv og enkel måte å reklamere på, men den bør ikke være for kreativ, inneholde mye av din egen ros. Noen kontroversielle biografifakta bør utelukkes. Hovedmålet – gjøre arbeidsgiver oppmerksom på ditt kandidatur. Inkludering av uakseptable, overflødige, motstridende opplysninger kan føre til at den ansattes kandidatur blir avvist. Seriøse bedrifter har som regel en negativ holdning til avvik fra de allment aksepterte reglene for å skrive CV. Et unntak — kreativ ledig stilling.

Det er tre hovedregler å følge:
  1. Nøyaktighet — det skal ikke være rettelser, feil, vanskelig å lese håndskrift.
  2. Korthet — rekrutteringslederen ønsker å se grunnleggende informasjon om søkeren, og ikke prøve å isolere hovedsaken fra en stor mengde unødvendig tekst.
  3. Sannferdighet — det er uakseptabelt å inkludere falsk informasjon — mange fakta er nå enkle å verifisere.

Når du utarbeider en CV, bør du følge en klar struktur. Solid tekst vil ikke fungere. Arbeidsgiveren bør enkelt finne alle data: etternavn, arbeidserfaring, utdanning, personlige egenskaper. Hvis CVen skrives ut på en datamaskin, er det verdt å fremheve individuelle blokker. For disse formålene er fet skrift egnet.

Anbefalt CV-størrelse

Det gir ikke mening å lage en for lang CV. Det anbefales ikke mer enn fire sider med maskinskrevet tekst. Dette skyldes at et stort antall kandidater går gjennom rekrutteringssjefen. På den første fasen må han velge de best egnede. På de neste stadiene avklares informasjon, ferdigheter testes og et tilleggsintervju gjennomføres. Overfloden av unødvendig informasjon kan føre til at sammendraget rett og slett ikke blir lest, men dokumentet bør ikke bestå av flere linjer. I dette tilfellet vil ikke arbeidsgiver kunne forstå hva kandidaten egentlig vet. En svak CV skjer med folk som nettopp har startet sin profesjonelle vei. I dette tilfellet er det nødvendig å beskrive ferdighetene dine maksimalt, alle kurs som er tatt. Du bør inkludere den viktigste informasjonen for den spesifikke stillingen og selskapet.

Gjenoppta struktur

Å skrive en CV i henhold til en bestemt struktur sikrer at all nødvendig informasjon vil bli kommunisert til en potensiell arbeidsgiver:

  1. Kontakter, personopplysninger. Varen er viktig fordi det skal være enkelt for arbeidsgiver å finne ut hvordan man kan kontakte arbeidssøkeren.
  2. Formålet med CVen — i dette tilfellet angis stillingen som søkeren planlegger å få.
  3. Nøkkelferdigheter og prestasjoner.
  4. Erfaring, jobbansvar.
  5. Utdanning, kurs, videregående opplæring.
  6. Ferdigheter i fremmedspråk. Noen selskaper krever denne ferdigheten.
  7. Datakunnskaper.
  8. Kapittel «Om meg»: personlige egenskaper, hobbyer og lidenskaper.

La oss ta en titt på å skrive en CV trinn for trinn.

Trinn 1. Foto, kontakter og personopplysninger til søkeren

Det første en arbeidsgiver bør se — fullt navn, patronym, etternavn på søkeren. Kontaktinformasjon finner du også her: telefon, e-post, adresse på sosiale nettverk, adresse til registreringsstedet og bosted.

En mann skrev en CV for en jobb

Bildet i CV-en plasseres på begynnelsen av siden, gjerne i hjørnet. Hvis sammendraget er skriftlig, kan bildet festes til dokumentet med en binders eller stiftemaskin. Det er enklere med print — Bildet settes direkte inn i dokumentet. Bildet er valgt enkelt, i en forretningsdress. Det er uakseptabelt å ta et bilde fra en ferie, en fest der andre mennesker er til stede. Etternavn, navn, patronym er skrevet i midten: Sammendrag av Petr Petrovich Petrov. Arbeidsgiver bør umiddelbart se hvordan han kontakter søkeren og hvis profil han holder i hendene. Du bør angi et telefonnummer som alltid vil være tilgjengelig for kommunikasjon. I tillegg kan du angi nivået på ønsket lønn.

Trinn 2. Formålet med CVen

I denne blokken angir søkeren hvilken stilling han søker på. Alternativ stavemåte: Formål med CV — søknad på stillingen som salgssjef.

Det kan være flere ledige stillinger i bedriften, så arbeidsgiver må umiddelbart identifisere en kandidat for en bestemt kategori. Det er ikke alltid lurt å liste opp flere posisjoner. Men hvis søkeren absolutt ønsker å komme inn i selskapet av interesse, kan du gå inn i en tilleggsstilling som han er klar til å akseptere.

Trinn 3. Nøkkelferdigheter og prestasjoner

Kandidaten må liste opp hva han har oppnådd profesjonelt. Dette er spesielt viktig hvis du søker på en lederstilling. Arbeidsgiver ønsker å se hvordan kandidaten oppfyller bedriftens krav, om han har den kompetansen som er nødvendig for jobben. Prestasjoner bør oppføres i sammendraget med hensyn til den ledige stillingen. Først og fremst ser lederen på om kvalifikasjonene til kandidaten er egnet for jobben. Hvis det er en enhet for posisjonen til en selger, bør ferdighetene forholde seg til denne spesialiteten. Du kan angi relaterte yrker knyttet til handel, hvis noen, for eksempel en forsyningssjef, en kasserer. Det er mer praktisk å liste ferdigheter og prestasjoner i en liste slik at HR-sjefen umiddelbart fremhever de viktigste. Hvordan beskrive prestasjoner:

  • Økt salgsvolum med 20 %.
  • Redusert personalomsetning med 15 %.
  • Reduserte utstyrskostnader med 25 %.
Det er viktig å gi konkrete tall. Imidlertid må de være sanne. Arbeidsgiver kan ringe forrige arbeidssted og avklare hvor ærlig søkeren rapporterte sine prestasjoner Ikke skriv i CV-en:
  • Deltok i utviklingen av prosjektet.
  • Økt salg.

Arbeidsgiveren trenger detaljer slik at han kan se hva søkeren er i stand til. Ubestemte prestasjoner sier ikke noe om søkeren, bare at han deltok i noe.

Trinn 4. Erfaring og jobbansvar

Det er generelle krav til en CV som du bør følge. Oppføringen av arbeidserfaring i CV-en skjer i omvendt rekkefølge, det vil si at den første er stillingen der søkeren jobbet på det siste arbeidsstedet. Beskrivelsen er laget med datoer, stillinger, stillingsansvar. Årsaken til avreise er også angitt. Det anbefales å angi kontaktene til tidligere ledere slik at arbeidsgiveren kan verifisere informasjonen som er gitt og be om en anbefaling fra en tidligere jobb. Det er verdt å kontakte det forrige arbeidsstedet og advare om at de kan bli tilkalt for å verifisere dataene.

Det ser slik ut:

  1. Ansettelsesdato og oppsigelsesdato.
  2. Bedriftsnavn i sin helhet.
  3. Retningen til selskapet.
  4. Jobbtittel.
  5. Hovedansvar, gjerne i detalj.
  6. Ervervet ferdigheter, prestasjoner.

Du må være forsiktig med det siste punktet. Det anbefales ikke å skrive i CVen: Jeg kom ikke overens i teamet, det var konflikter med myndighetene, en mangel ble avslørt. I dette tilfellet er sjansene for å få en stilling betydelig redusert. Det er bedre å skrive: av egen fri vilje, for å oppnå karrierevekst, er du interessert i å jobbe i dette selskapet. Hvis det ikke er klart hvordan du skriver en CV, er det bedre å lage en CV i konstruktøren vår. Vår mal har alle punktene som arbeidsgivere er interessert i.

Trinn 5. Utdanning, kurs, videregående opplæring

I motsatt rekkefølge er navnet på utdanningsinstitusjonene angitt i sin helhet, spesialitet. Denne blokken foreskriver tilleggsopplæring, avanserte opplæringskurs. For unge fagfolk er det fornuftig å beskrive i en CV plassene for praksisplasser og praksisplasser. Det er ikke nødvendig å angi noe som ikke er direkte relatert til arbeidet. Engelskkurs, oratorisk opplæring vil imidlertid være en bonus. Utdanning i CVen er skrevet som følger:

  1. Dato for innreise og slutt: måned, år.
  2. Navn på utdanningsinstitusjon, fakultet, spesialitet.
  3. Utdanningsnivå: videregående yrkesfag, ufullstendig høyere, høyere (bachelor, master). Skolen er kun angitt dersom det ikke er annen utdanning.
I tillegg kan du kort beskrive hvilke ferdigheter og kunnskaper som ble opparbeidet som følge av å ta kursene. Eventuelle fagbrev skal også angis.

Trinn 6. Ferdigheter i fremmedspråk

Kunnskaper i fremmedspråk er en fordel, spesielt for store bedrifter og ansvarlige stillinger. Sørg for å angi språket og ferdighetsgraden i CV-en: innledende (med en ordbok), grunnleggende, samtale.

Trinn 7: Dataferdigheter

Mange bedrifter krever dataflyt. Det er nødvendig å angi i CV-en nivået på dataferdighet: elementær, middels, avansert. Det er også foreskrevet kjennskap til programmene søkeren skulle jobbe med. Hvis jobben er relatert til datakunnskaper, er en beskrivelse av de relevante ferdighetene nødvendig. Dette er relevant for kontorarbeidere, kasserere, økonomer, programmerere.

Trinn 8. Personlige egenskaper, hobbyer og hobbyer i seksjonen «Om meg»

Kapittel «Om meg» lar deg lære mer om søkerens personlighet, hans personlige egenskaper, men du bør ikke inkludere motstridende data her. Ofte bedt om å skrive i CV-en positive og negative egenskaper, om det er dårlige vaner. Det er ikke verdt å beskrive for mange kvaliteter. De bør forholde seg til posisjonen som skal inntas. For mange yrker er stressmotstand, nøyaktighet, oppmerksomhet, tålmodig og høflig behandling av klienter viktig.

En søker til stillingen som regnskapsfører kan skrive: utholdenhet, oppmerksomhet, analytisk tankesett. Til stillingen som HR-sjef: kommunikasjonsevner, oppmerksomhet, aktivitet, ønske om selvutvikling. For å jobbe med barn: kjærlighet til barn, velvilje, punktlighet, renslighet. For et kreativt yrke indikerer de: et ikke-standard syn på å løse et problem, en følelse av stil, et ønske om å finne uvanlige løsninger.

Vanskeligheter oppstår når de blir bedt om å indikere negative karaktertrekk i en CV. Spesielle ferdigheter — oversette negative egenskaper til positive: pedantisk, men nøye oppfylle sine plikter; streng men rettferdig. Hobbyer, hobbyer, det anbefales å angi i CVen de som snakker om ønsket om selvutvikling, utdanning: lidenskap for historie, arkitektur (for eksempel for en designer), sport (indikerer at søkeren er en aktiv person) , lære fremmedspråk. Som tilleggsinformasjon i CV-en bør du angi bilkjøring. Dette gjelder dersom arbeidet involverer en reisende natur. På slutten av CV-en bør du skrive når kandidaten er klar til å begynne å jobbe. Når du vet hvordan du skal skrive en CV for en jobb, kan en jobbsøker lage en effektiv selvpresentasjon og ta en ledig stilling uten problemer.